Privacyverklaring
Om je goed te kunnen behandelen, is het noodzakelijk en wettelijk verplicht (volgens de WGBO) dat ik een dossier over je aanmaak. Dit dossier bevat notities over uw gezondheidstoestand en gegevens over de behandelingen die u ontvangt. Daarnaast worden in het dossier ook gegevens opgenomen die ik, met je uitdrukkelijke toestemming, heb opgevraagd bij andere zorgverleners, zoals je huisarts.
Je kunt erop vertrouwen dat ik zorgvuldig met je persoonlijke en medische gegevens omga en ervoor zorg dat onbevoegden geen toegang tot je gegevens hebben. Als je behandelend therapeut ben ik de enige die toegang heeft tot je dossier. Ik ben tevens wettelijk verplicht om geheimhouding te bewaren (beroepsgeheim).
Ik ben als behandelaar verplicht om uw dossier minimaal 15 jaar te bewaren, zoals wettelijk voorgeschreven.
Voor elk ander gebruik van uw gegevens zal ik je eerst informeren en expliciet je toestemming vragen.
De gegevens uit je dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
- Voor geanonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
- Een deel van de gegevens wordt gebruikt voor de financiële administratie en het opstellen van de factuur.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van je gegevens, dan zal ik je eerst informeren en expliciet je toestemming vragen.
In geval van overlijden worden de gegevens vernietigd door een praktijk waarnemer.
Ik heb je telefoonnummer opgeslagen in mijn mobiele telefoon en deze is met een code vergrendeld. Je kunt op deze manier gebruik maken van what's app om zo een afspraak te plannen of om nazorg te vragen.
Op deze manier hoop ik je afdoende ingelicht te hebben hoe ik met je privacy omga en dat dit beantwoord aan de Europese wetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is.
Klachten
“Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ) worden gesteld. Ook mijn praktijk voldoet aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.
Klachtenfunctionaris
Het kan voorkomen dat je als cliënt van mijn praktijk een klacht hebt over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat je deze klacht rechtstreeks met mij bespreekt. Mocht je dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bied ik je aan om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Het staat je vrij – indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door jou gewenste resultaat leidt – je te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij ik ben aangesloten.
Met ingang van 26-08-2024 is mijn praktijk bij een erkende geschilleninstantie aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt je via de website van het NIBIG.
Contact
Wanneer je een klacht hebt, kunt je contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen je informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure.“
Algemene voorwaarden
Neem contact op over de algemene voorwaarden.